Na to, aby spolupráce so študentami fungovali dobre, je veľmi dôležité nastoliť si správne očakávania, stratégiu a nemať strach otvorene komunikovať. Pravidlo, že komunikácia je dôležitá, platí v každom súkromnom i pracovnom vzťahu.
Ak niekedy budete mať predsa len tendenciu sľúbiť nesplniteľné či snažiť sa vášmu študentovi dávať viac a viac, (napriek tomu, že on sa bude strániť svojej zodpovedosti) skúste si pripomenúť tento článok.
Čo sa stane, ak preberiete zodpovednosť za študentov progres a nastolíte mu nereálne očakávania?
- Študent bude sklamaný, že naučiť sa jazyk nie je také ľahké a rýchle, ako si predstavoval.
- Počiatočné nadšenie, ktoré bude cítiť na začiatku vašej spolupráce, bude postupne slabnúť.
- Študent si uvedomí, že s pár vetami naučenými napr. Callanovou metódou sa v skutočnosti nedohovorí.
- Začne mu vadiť, že bez vás vlastne nedokáže vyjadriť žiadnu samostatnú myšlienku.
- Zacyklíte sa v nekonečných prekladoch a v tom, že sa vás študent bude pýtať: A ako sa povie XMASDAKGAD?
(XMASDAKGAD = ľubovoľné komplikované súvetie, na ktoré je potrebné poznať napr. rozdiely medzi minulými časmi a podmieňovacie spôsoby, ktoré ste s ním ešte nepreberali, pretože ste šli systémom, že sa na hodine iba zabávate a nechceli ste ho “vystrašiť” gramatikou)
Ak v návale eufórie z novej spolupráce sľúbite študentovi bomby-šupy, ktoré sa nedajú len tak dosiahnuť…
- Budete zo seba dávať stále viac a viac energie, ktorá však neprinesie želaný efekt.
- Študent sa časom začne cítiť oklamaný a podvedený.
- Hodiny vám budú spôsobovať stres.
- Sumu, ktorú vám študent platí, začne vnímať ako vyhodené peniaze.
- Bude sa hodinám s vami vyhýbať, až nakoniec spoluprácu ukončí.
- Vy budete tento deštrukčný cyklus opakovať s ďalšími študentami a nikdy sa vám nepodarí vybudovať si dlhodobú, nadšenú klientelu.
Buďte k svojim študentovm vždy otvorení. Nastoľte si zrealizovateľné ciele a otvorene komunikujte o stratégii. Oplatí sa to. Vzájomná dôvera je kľúčom k obojstranne naplňujúcej spolupráci.