Príjemná zákaznícka skúsenosť vašich študentov môže začať ešte predtým, ako si vôbec s vamu dohodnú prvú lekciu. Aby to tak však bolo, je dôležité najskôr pochopiť a vcítiť sa do kože študenta, ktorý si hľadá svojho jazykového lektora. Pre nás, lektorov, je komunikácia s novými ľuďmi prirodzená a bežná, no pre záujemcu o jazykové lekcie je to, že vás kontaktuje, veľký výstup z komfortnej zóny. Poďme mu to uľahčiť.

Váš budúci študent potrebuje nájsť niekoľko konkrétnych informácií, ktoré rozhodnú o tom, či vás osloví, alebo bude hľadať ďalej. Vašou úlohou je preto uľahčiť mu nájsť tieto infošky ľahko a rýchlo. V tomto článku som zhrnula check-list informácií, ktoré by na vašom webe a instagrame určite nemali chýbať. Zároveň v ňom s vami zdieľam konkrétne ukážky toho, čo mám na mojom webe uvedené ja, spolu s komentármi a ďalšími tipmi, ktoré vám pomôžu budovať povedomie o vašom osobnom brande.

Čo by mal mať lektor uvedené v profile na instagrame

  • Kto ste
  • Čo robíte, ako a akým študentom pomáhate
  • Čo má urobiť človek, ktorý vidí váš profil + výzvu k akčnému kroku (Napríklad: Rezervujte si úvodnú lekciu / Stiahnite si ebook / Sledujte ma pre viac tipov, atď.)

Ja mám napríklad v profile na instagrame uvedené toto:

Ak využívate napríklad linktr.ee či iný rozvetvovač odkazov, majte v ňom len 3-4 najdôležitejšie, relevantné, aktuálne odkazy (napr. preklik na váš web, preklik na freebie, na platený produkt, prípadne na Calendly). Pozor na dĺžku textu jednotlivých odkazov – mali by byť štručné a zrozumiteľné, tak, aby študent hneď pochopil, čo pod daným odkazom nájde. Ja mám napríklad v mojom linktr.ee odkazy na magnet zdarma Cestovateľské ťaháčiky, na blog a na môj videokurz Cestovateľská španielčina pre samoukov.

Informácie, ktoré chce nájsť študent na webe jazykového lektora

  • Kto ste a čomu sa venujete. Celé meno a priezvisko, kde pôsobíte, aké máte skúsenosti.
  • Ako študentovi viete pomôcť: Na akú výuku sa špecializujete (podľa vášho prístupu, podľa úrovne študentov a ich cieľov, prípadne podľa veku študentov, atď.)
  • Ponuka služieb a verejný, transparentný cenník.
  • Informácia o tom, ako si študent môže s vami rezervovať úvodné stretnutie.
  • Referencie vašich bývalých študentov.
  • Často kladené otázky, v ktorých by mali byť milo zakomponované základné aj pravidlá výuky, tak, aby ste vyfiltrovali študentov, ktorí by mali tendenciu špekulovať či zjednávať o cene

Nebojte sa byť osobití a kreatívní, či už textoch na webe, ale aj v grafike, samozrejme, vždy s ohľadom na funkčnosť a na vašu cieľovku. Pohrajte sa s veľkosťou písma a kľúčovými slovami v nadpisoch a podnadpisoch. Fotografie a ilustračné obrázky vám zasa pomôžu zvýšiť prehľadnosť a intuitívnosť webstránky. Oko sa na nich prirodzene zastaví a potom pokračuje ďalej v čítaní. Študent chce vedieť, kto ho bude učiť, preto nie je na škodu mať zverejnených niekoľko svojich pekných fotiek, prípadne aj ilustračných záberov, ktoré zobrazujú napríklad typické veci pre krajinu, ktorej jazyk učíte. Alebo niečo typické pre vás, fantázii sa medze nekladú. 🙂

Tip: Je vhodné mať na stránke prehľadné menu, pomocou ktorého sa návštevník vášho webu ľahko dostane do sekcie, ktorá ho zaujíma. Napríklad, moje menu vyzerá takto:

Hlavná stránka, ktorá študenta zaujme

V ďalšej časti tohto článku s vami pre ilustráciu zdieľam niekoľko ukážok z môjho webu www.lekciespanielciny.sk. Všetky screenshoty, ktoré tu uvidíte, sú z verzie webstránky pre počítače. Web mám však optimalizovaný aj pre mobily a veľmi to odporúčam aj vám, pretože mnoho záujemcov o vaše služby na váš web príde práve cez svoj smartfón a je dôležité, aby sa u vás vedeli ľahko zorientovať. Poďme na to! 🙂

Po tom, ako študent príde na môj web, na úvodnej stránke nájde moje motto „Lekcie španielčiny – individuálne a šité na mieru„. Fráza „Presne to potrebujem“ študenta preklikne na podstránku, na ktorej nájde konkrétnu ponuku lekcií, detailné informácie o tom, ako prebiehajú, koľko stoja balíčky lekcií, ako si študent môže dohodnúť úvodnú nezáväznú lekciu, atď. Na hlavnej stránke mám jasne viditeľný aj úryvok recenzie od jednej mojej študentky.

Ak návštevník prechádza na hlavnej stránke nižšie, nájde privítanie, moju foto a krátke info o mne. Všimnite si, že v sekcii „O mnesa nesústredím na seba. Nehovorím o tom, čo mám vyštudované, nechválim sa, aká som super a koľko rokov praxe už mám, ale popisujem to, čo je pre záujemcu o španielčinu relevantné – spôsob, akým vediem spolupráce a hodnoty, ktorými sa v spoluprácach riadim. Ak to navštevníka stránky zaujme, po kliknutí na „Viac o Kike“ sa dostane na stránku, kde o sebe prezrádzam detailnejšie a osobnejšie info.

Magnet na kontakty na lektorskom webe

Budovať si emailovú databázu kontaktov sa oplatí. Či už blízkej dobe plánujete písať newsletter, spustiť prihlasovanie na mentoring alebo vytvoriť kampaň na predaj škálovateľného videokurzu, databáza kontaktov vám v tom veľmi pomôže.

Tzv. „magnet“ alebo „freebie“ je miniprodukt, ktorý si u vás človek stiahne zdarma a vy za to získate jeho emailový kontakt. Magnetom môže byť napríklad malý e-book, PDF so zhrnutím gramatiky, brožúrka s tipmi, ako sa jazyk učiť efektívne, či cestovateľské ťaháčiky…). Magnet by mal byť na vašom webe na viditeľnom mieste s jasným CTA (cta = call to action, výzva k akcii). U mňa to vyzerá takto:

Tému a formu magnetu by ste mali zvoliť podľa toho, kto je vaša cieľovka, tak, aby ste si zbierali relevantné kontakty – teda ľudí, ktorých váš jazyk zaujíma a je šanca, že skôr či neskôr využijú niektorú z vašich platených služieb, alebo si zakúpia niektorý z vašich platených produktov. Čo sa týka škálovania, tak mojím škálovateľným produktom je videokurz pre začiatočníkov Cestovateľská španielčina pre samoukov, z toho dôvodu mu predchádza magnet Cestovateľské ťaháčiky.

Pri email marketingu je dôležité správať sa primerane a nebyť otravný – radšej toho posielať menej, ale kvalitne. Nezahlcujte vaše kontakty reklamným obsahom a posielajte im naozaj len relevantné informácie. Zároveň je vašou povinnosťou do každého mailu pridať možnosť odhlásiť sa z odberu.

Info o vašej hlavnej službe alebo hlavnom produkte

Najvýznamnejšie miesto na vašom webe by mala mať služba či produkt, ktorý chcete najviac predávať. Či už to budú lekcie alebo produkt, záleží na vás, a samozrejme, môže sa to meniť v čase. Ja napríklad vediem so študentami dlhodobé spolupráce, klienti sa mi nemenia často a preto nepotrebujem aktívne pretláčať ponuku spoluprác 1:1. Z toho dôvodu má na mojom webe významenšie miesto informácia o mojom videokurze pre samoukov. Je to môj hlavný, plne automatizovaný produkt, ktorý si študenti môžu zakúpiť a získať prístup kedykovek, bez toho, že by ma museli kontaktovať.

Tip: Všimnite si, že pri prvej zmienke o mojom produkte využívam jednoduché vety, jasné call to action a grafiku v štýle „mockups„, na základe ktorej si záujemca vie bližšie predstaviť, čo v kurze nájde. Po kliknutí na podstránku „Detaily videokurzu“ si záujemca môže prečítať kompletné informácie o videokurze – dozvie sa, čo obsahujú jednotlivé moduly, ako kurz prebieha a čo naň hovoria absolventi.

Uľahčite študentovi spôsob, ako vás môže kontaktovať

V neposlednom rade je dôležité, aby bol na vašom lektorskom webe jasne uvedený spôsob, ako vás môže študent kontaktovať. Je na vás, či zvolíte kontaktný formulár, prekliky na vaše sociálne siete, alebo email. Ja uprednostňujem práve tú poslednú možnosť, pretože email je taká istotka a kontrolujem si ho denne, na rozdiel od správ na istragrame či linkedin. Prekliky na sociálne siete mám však uvedné tiež, práve pre zintenzívnenie prepojenia.

Od momentu, kedy si vás niekto všimne, po moment, keď u vás nakúpi, môže byť rôzne dlhá. Sú ľudia spontánni, ktorí konajú rýchlo a rozhodnú sa emočne, ale aj takí, ktorí vás najprv budú sledovať a spoznávať a nakúpia až v momente, keď k vám budú mať vybudovanú dôveru. Často sa stáva, že študent vás registruje, dá vám dá „follow“ na sociálnej sieti, možno si prečítal pár článkov na vašom blogu, ale ozve sa vám až neskôr, keď v jeho živote vznikne potreba. Nech je to už akokoľvek, vaším cieľom by malo byť uľahčiť mu spôsob, ako vás môže kontaktovať.

Nezabudnite na FAQ, Obchodné podmienky a GDPR

Nezabudnite mať na webe uvedené FAQ – Často kladené otázky (a zrozumiteľné odpovede na ne), ale aj oficiálne Obchodné podmienky a informácie o ochrane osobných údajov. Ušetríte kopu času nielen záujemcov o spoluprácu s vami, ale aj sebe. Mne sa veľmi osvedčilo mať stručne a milo zhrnuté pravidlá výuky vo forme otázok a odpovedí priamo pri informáciách o balíčkoch lekcií. Mať spísané obchodné podmienky aj oficiálne je však rovnako dôležité a z legálneho hľadiska aj nutné, rovnako ako zásady o ochrane osobných údajov.

PS: Ak premýšľate nad tým, ako sa propagovať jednoduchšie a efektívnejšie, je dôležité, aby ste vedeli, komu sa prihovárate a ako vaša cieľová skupina premýšľa. Možno by sa vám páčil môj kurz Stratégia lektorskej značky.