Chystáte sa pustiť do tvorby digitálneho produktu pre študentov? Je pravdepodobné, že sa vo vás mieša nadšenie a neistota. Tieto pocity sú normálne. Sociálne siete neraz budia dojem, že ostatní tvorcovia to majú zmáknuté, no pravdou je, že každý lektor robí to najlepšie, čo vie, a učí sa počas procesu. Ak túžite svoje lektorské podnikanie rozvíjať, škálovať a predávať svoje vlastné jazykové digitálne produkty a kurzy, je niekoľko možností, ako na to.

Môžete sa inšpirovať kolegami, nechať sa viesť mentorom, hltať marketingové kurzy a využívať tie najlepšie stratégie, ale vlastná skúsenosť je neprenosná. Účasť v kurze, spolupráca s mentorom a nastavenie predajného funnelu sú faktory, ktoré zvýšia šancu, že váš digiprodukt sa bude predávať, ale negarantujú ju. Ak totiž o niečom počúvate, môžete si predstaviť, aké to asi je. Je to podobný rozdiel,. ako pozerať film, verzus zažívať tú situáciu na vlastnej koži. Je to v niečom podobné, ale vlastne úplne iné. V tomto článku s vami chcem zdieľať niekoľko dôležitých postrehov a uvedomení, ktoré som začila počas tvorby a predaja digitálnych produktov.

Krok 1: Mať reálne očakávania, plánovať a delegovať

Určite na vás už niekedy vyskočila reklama v štýle „Ako vytvoriť videokurz za 5 dní“, prípadne podobný, idylicky znejúci sľub. Ak niečo znie príliš dobre na to, aby to bola pravda, tak to s vysokou pravdepodobnosťou pravda nebude. Zo skúsenosti si všímam, že najviac lektorov podceňuje prieskum trhu a rovno sa púšťa do tvorby. Venujú tvorbe mnoho času a energie a často sa stretnú s tým, že kurz sa nepredáva a žiadne „easy money“ neprichádzajú. Ak si nezistíte, po čom je dopyt, môže sa stať, že celá vaša snaha vyjde navnivoč.

Kvalitné jazykové vzdelávacie kurzy vznikajú často mesiace, pokojne aj rok. Prechádzajú fázami testovania a dolaďovania, tak, aby váš finálny výtvor mohol fungovať dlhodobo a aspoň čiastočne automatizovane. Je dobré pripraviť sa na to, že pri príprave kurzu vám niektoré činnosti zaberú viac času, ako ste plánovali. Je dosť možné, že pri tvorbe narazíte na technické ťažkosti, alebo si nebudete istí, ako vlastne váš kurz dostať medzi ľudí a ako ho predať, tak, aby vám prinášal reálny zisk.

Práve nedostatočné podchytenie publika a následné nízke predaje sú najčastejšie situácie, ktoré lektorov môžu demotivovať. Mojou radou je, aby ste sa nebáli požiadať niekoho o pomoc a poradiť sa s človekom, ktorý už tieto skúsenosti má. Možno máte vo svojom okolí človeka, ktorý vám vie dať tipy, ako na marketing a predaj. Možno sa cez instagram poznáte s lektorkou, ktorá už svoj kurz spustila a vie vám predať svoje know-how z prvej ruky.

V neposlednom rade sú tu činnosti, ktoré sú technickejšie alebo programátorskejšie, na ktoré vám možno neostáva čas a energia, pretože sa musíte sústrediť na tvorbu obsahu vášho kurzu. Ja som toho názoru, že každá zručnosť, ktorú sa naučíme, má zmysel, ale zároveň je dôležité vedieť prioritizovať a úprimne si povedať, čo má pre vás zmysel, a čo by vám, naopak, len vzalo čas a neprinieslo až taký výsledok.

Nejde o to, že by ste sa niečo nemohli naučiť, ale napríklad ja to vnímam tak, že pokiaľ ide o niečo „jednorazové“ (napríklad nahodiť si na web platobnú bránu), viac sa vám oplatí túto úlohu na niekoho delegovať, ako míňať drahodenný čas, ktorý môžete venovať niečomu, čo vám prinesie reálny prínos a nikto iný to za vás nemôže urobiť.

Krok 2: Robte veci po svojom

Sú veci, ktoré vám už teraz idú bravúrne. Alebo aspoň dosť dobre. Dnes už presne viete, koľko času vám zaberie príprava skvelej lekcie, viete efektívne recyklovať nápady a materiály, máte lepší systém v administratíve ako pred rokom… Viete to, pretože v týchto oblastiach už máte skúsenosti a našli ste si systém, ktorý funguje.

Vás systém môže byť iný ako systém iného lektora či lektorky, pretože čo človek, to iný biznis model, iné potreby, iné ciele. Podobne je to aj v tvorbe lektorských produktov a v predaji. Možno nechcete robiť adventý kalendár, ktorý by vám priniesol mierne vyšší príjem len počas posledného mesiaca v roku. Možno v jazyku, ktorý učíte, chýba niečo praktické, čo by študenti mohli využívať celoročne, nielen sezónne. A možno by ste to mohli pokryť svojím vlastným produktom. Výhodou je, že dobre zvolený produkt je stálica, ktorú môžete mať v portfóliu dlhodobo.

Ak chcete v lektorstve podnikať smart, má neplytvajte svojou energiou na tvorbu sezónnych miniproduktov. Pustiť sa do niečoho udržateľnejšieho a praktickejšieho. Možno v jazyku, ktorý učíte, chýba kvalitný kurz v ktorom sú prehľadne spracované slovesá, minulé časy alebo zábavný a systematický kurz na to, ako sa dohovoriť na dovolenke. Venujte svoju energiu vytvoreniu niečoho naozaj dobrého, kvalitného a nadčasového, čo vám bude bude prinášať študentom hodnotu (a vám peniaze) dlhodobo.

Nech sa už rozhodnetespracovať akýkoľvek zo svojích nápadov, robte to tak trochu po svojom. Pokojne sa inšpirujte niečím, čo už existuje a funguje, ale nespoliehajte na X zaručených návodov, ako zarobiť videokurzom milióny. Rozvíjajte svoje kritické myslenie, samostatné uvažovanie, buďte trochu tvrdohlaví a robte veci inak ako väčšina. Vnášajte do svojich projektov vášeň a lásku. Rozvíjajte to, v čom ste dobrí.

Krok 3: Stop perfeckcionizmu

Niekedy môže prísť pocit, že to, čo vytvárate, stále nie je DOSŤ dobré, že treba všetko 10 krát vylepšovať. K tomu vám napíšem jednu vec, za ktorú ma budete v prvom momente neznášať, ale neskôr mi poďakujete. Váš prvý lektorský digiprodukt bude mať kopu chýb. A je to úplne normálne. Lektorské podnikanie je neustály proces a nikdy v ňom nepríde moment, kedy si budeme môcť povedať, že sme už majstri sveta a nemusíme sa viac posúvať. A ako som písala vyššie, skúsenosť je neprenosná. Váš prvý produkt bude horší ako druhý. Vaša prvá predajná kampaň bude možno fiasko. A je to OK, lebo každá skúsenosť vám prinesie cenné poznatky, ktoré neskôr zužitkujete pri ďalších projektoch..

Často sa hovorieva, že podnikanie je maratón, nie šprint a ani mi nenapadne veta, ktorá by to lepšie vystihovala. Užívajte si preto aj samotný proces tvorby svojho vlastného kurzu. Buďte trpezliví, neberte sa príliš vážne, nastavujte si realistické deadliny a najmä vytrvajte vo svojej snahe. Výsledky väčších projektov nikdy neuvidíte hneď, ale dobré veci stoja za tú snahu. Mne sa to osvedčilo už veľakrát v osobnom i pracovnom živote, v Lekciách španielčiny aj v Akadémii lektorov.

A čo ďalej?

Ak sa vám už rysuje nejaký nápad, bolo by dobré mať prehľad o tom, čo sa deje na trhu (čo študenti potrebujú) a nenosiť drevo do lesa tvorbou niečoho, čo už existuje. Lebo len vtedy, ak váš kurz odpovedá na potreby a ciele študentov, sa môžete propagovať efektívne a vytvárať produkty, ktoré si ľudia budú kupovať. Čím začať? Urobte si detailný, analytický prieskum trhu a spoznajte insighty svojej cieľovky. Ak chcete vedieť ako na to, v kurze Stratégia lektorskej značky s vami zdieľam návod, ktorý vám dá potrebné know-how.