Čo robiť, ak študent pravidelne mešká s platbami? Čo ak študent zruší hodinu na poslednú chvíľu, ale dúfa, že mu ju nebudeš účtovať? Ako si nastaviť obchodné podmienky? Poďme sa nad tým spoločne zamyslieť.
Často sa stretávam s tým, že lektori nemajú nastavené obchodné podmienky. Argumentujú, že majú so študentami dobrý vzťah a doteraz nič také nepotrebovali. Tí istí lektori si však v pravidelných intervaloch sťažujú, hľadajú pomoc a radu v situáciách, keď im nejaký problém prerastať cez hlavu. Pritom to tak vôbec nemusí byť.
Povedzme si úprimne. V skutočnosti mnohé z „problémov“, ktoré riešite, pramenia niekde inde.
- Avíza: Teraz budem k Tebe extrémne úprimná, ale nechcem Ťa raniť, chcem Ti len ukázať realitu takú, aká je. Problémom nie je to, že študent pravidelne mešká s platbami. Skutočný problém je to, že to akceptuješ, dookola sa pripomínaš a nedokážeš asertívne trvať na dodržaní podmienok a splatnosti faktúry. To je dôvod, prečo sa to opakuje stále dokola.
- Problémom nie je to, že študent zruší hodinu a dúfa, že mu ju nebudeš rátať. Skutočný problém je to, že si ho riadne neinformovala o podmienkach, alebo si nedokážeš stáť za slovom. Namiesto toho, aby si si lámala hlavu, či zrušenú hodinu rátať, ak má študentov pes hnačku/v práci majú urgentný meeting/deti sú choré,… sa sústreď radšej na to, aby si si stála za hodnotou, ktorú študentovi na lekciách poskytuješ. Zachovaj si však svoju profesionalitu. Dôležité je mať vopred, už na začiatku spolupráce, dohodnuté a nastavené, čo sa stane, ak študent nepríde na hodinu (či a akou formou sa nahradí).

Je pochopiteľné, že chceš byť ľudská. Mať empatiu a dávať študentom individuálny prístup tiež považujem za veľmi dôležité. Pokiaľ však študenti prekračujú hranice toho, čo Ti vám príjemné (napr. nerešpektujú váš čas a rušia lekcie na poslednú chvíľu), je dôležité položiť si otázku, prečo to tak je a najmä, ako to môžeš zmeniť. Ľudia si k Tebe vždy dovolia len toľko, koľko im dovolíš Ty. Si poskytovateľka služby, ale pokiaľ budeš v roli služobníčka, ktorý rieši pár stoviek CZK či desiatok EUR, budeš si do života priťahovať takéto situácie pravidelne. Jedným z prvých krokov, ako sa môžeš takýmto situáciám vyhnúť, je mať nastavené obchodné podmienky. Pokiaľ ich máš, ale cítiš, že nefungujú, skús ich aktualizovať a informovať o nich aj dlhodobých študentov. Ver mi, že Tvoje budúce „ja“ sa Ti poďakuje. Ak sa chceš inšpirovať, pokojne zájdi na môj web www.lekciespanielciny.sk a inšpiruj sa v sekcii FAQ.
PS: Vypočuj si epizódu podcastu Lepší lektor: Ako komunikovať so študentami efektívne a elegantne, v ktorej sa venujem presne spôsob, akým komunikuješ, je rovnako dôležitý ako slová, ktoré hovoríš.