Ako citlivo ukončiť spoluprácu so študentom?

Predstavte si, že máte 10 študentov. S väčšinou z nich sa vám spolupracuje príjemne. Študenti majú progres, na lekciách je priateľská atmosféra a vaše stretnutia sú obohacujúce a zmysluplné pre obe strany.

Ak máte správne definovanú cieľovku, 80% (alebo pokojne aj viac) vašich študentov patrí do tejto „spriaznenej“ skupiny. Paretov zákon však platí vždy, takže napriek dobre nastaveným procesom sa občas nájdu klienti, ktorí vás môžu dostať do nekomfortných situácií.

2 príklady nevyhovujúcich spoluprác:

  • Jeden študent pravidelne mešká na lekcie, ruší ich a neustále chce meniť dohodnutý termín hodiny. Administratíva a organizačné záležitosti s ním vám zaberajú viac času, ako je vám príjemné.
  • Druhý klient síce na lekcie chodí, ale očakáva, že zaplatením lekcií mu k hlave priložíte vedomostný lievik. Takýto študent neprijíma svoju zodpovednosť za svoj progres, je negatívne naladený, vyhovára sa, že nemá čas, atď. Nech robíte čokoľvek, energia, ktorú mu venujete, nepadá na úrodnú pôdu.

Aký vplyv na vás majú nevyhovujúce spolupráce?

  • Zatiaľ čo pri prvom klientovi prichádzate o svoj čas (=peniaze), pri druhom trpí vaša myseľ a energia. Vedeli ste, že negatívne emócie v nás rezonujú dlhšie ako pozitívne? Vaša nálada môže byť skleslá aj dlhší čas po hodine s takýmto klientom, a svoju nervozitu môžete nechtiac preniesť na ďalšieho študenta či vášho partnera.
  • Dá sa povedať, že vo výsledku vás dvaja problémoví študenti stoja viac úsilia, ako všetci ostatní dokopy. Ak sa vám nedarí zmeniť to, čo vám v spolupráci nevyhovuje, prečo v nej pokračujete? Nebuďte martýri.

Čo s tým?

Pamätajte, že len vy rozhodujete o tom, čo je pre vás prijateľné a čo nie. To, čo je pre jedného lektora v poriadku, je pre iného nepredstaviteľné. Ak vám niektorá spolupráca nevyhovuje, nech už je dôvod akýkoľvek, nebojte sa ju ukončiť. Študentovi dáte možnosť nájsť si lektora, s ktorým si viac sadne. A sebe uvoľníte priestor pre budúcu spoluprácu so spriazneným študentom.

Ak študentovi citlivo a úprimne vysvetlíte svoje dôvody, budete sa cítiť lepšie, „vyčistí sa vzduch“ a neostane vo vás pocit krivdy. Naviac, možno študentovi práve vaša (citlivo) podaná spätná väzba uľahčí budúce spolupráce s inými lektormi. 🙂

Manažment vzťahu so študentami/zákazníkmi však nie je len o ukončovaní spoluprác. Malé detaily robia veľký efekt. Dôležité je všetko, čo vaši študenti zažijú od prvého kontaktu s vami, v priebehu spolupráce, počas lekcií aj mimo nich, až po slávnostné ukončenie spolupráce, keď sa im vďaka vám podarí získať svoj cieľ.

Existuje celá škála vecí, ktoré odlišujú bežného lektora od profíka. Ak sa chcete stať profesionálom a byť pojmom vo svete lektorov, detailne nájdete (aj) túto tému spracovanú v programe Úspešný lektor.

Tip: Nie ste v tom sami. Pridajte sa do podporujúcej komunity lektorov na instagrame @akademialektorov , kde nájdete vždy horúce info, obohacujúce myšlienky a tipy k úspešnému lektorskému podnikaniu.