Pred pár týždňami mi pri jednej konzultácii začalo vŕtať v hlave, aká je adekvátna suma, ktorú by si jazykové školy mali brať z toho, čo študent zaplatí za kurz, a koľko by mal z tej sumy získať lektor. Následne sa ku mne nezávisle z rôznych strán dostali viaceré negatívne skúsenosti lektorov, tak som sa rozhodla túto tému otvoriť na instagrame a zistiť, ako to vlastne je. Ide o ojedinelé, nevýhodne nastavené spolupráce, alebo je vykorisťovanie lektorov štandardom?

Dilema: Koľko je adekvátna suma, ktorú by si jazykovka mala brať ako províziu za služby lektora?

Osobne mám s prácou pre jazykové školy len malé skúsenosti. Mám však v živej pamäti, že tieto spolupráce pre mňa nikdy neboli výhodné, či už časovo, finančne alebo z hľadiska profesného rastu. Vždy sa mi najviac oplatili spolupráce, v ktorých som od začiatku so študentami všetko riešila priamo. A bolo to výhodné nielen pre mňa, ale aj pre študenta. Doslova win-win. Ak som so študentom som komunikovala od začiatku ja, poznala som jeho motiváciu a ciele – atmosféra v spolupráci bola od začiatku uvoľnená. Naopak, pri spolupráci s jazykovou školou som často až do prvej lekcie netušila, kto bude študent (v prípade kurzu 1:1), alebo v prípade skupiniek: koľko študentov na kurz príde, aká je ich úroveň, čo od kurzu očakávajú. Často mi jazykovka neposkytla žiadne info o zrušení hodiny či zmene programu, ak boli napríklad študenti z firemného kurzu off a ja som zbytočne hodiny cestovala na druhý koniec mesta. Mala som pocit, že ak študent komunikuje s koordinátorom i so mnou, tak vlastne nevie, kto je jeho „go to person“. Vo výsledku môžem povedať, že jediným benefitom, ktorý som z týchto spoluprác mala, bolo sprostredkovanie práce, aj to však pre mňa vlastne bolo zbytočné (keďže väčšinu študentov som od začiatku získalava sama alebo cez priame referencie).

Niekedy sa stalo, že jazykovke sa nedarilo naplniť minimálny počet študentov, ale túžila ho silou mocou otvoriť, a tak som v jednej skupine mala rôzne kombinácie detí aj dospelých a ich jazyková úroveň bola od úplných začiatočníkov po B1. Mám aj pár ďalších bizarných skúseností, o ktorých možno niekedy napíšem samostatný príspevok.

Moje skúsenosti s jazykovými školami v jednej vete: Jazykovka síce dodala klienta, ale mnou vynaložená energia bola vo výsledku oveľa väčšia ako suma, ktorú som zarobila. Moje skúsenosti sú však staré a neaktuálne, preto ma zaujímalo, ako to funguje dnes. A tak som si urobila na instagrame @akademialektorov malý prieskum.

Prieskum

Cieľom môjho rýchleho prieskumu bolo zistiť, koľko % z toho, čo zaplatí študent, si jazykové školy určujú ako províziu, a koľko dostane lektor. Bolo jednoduché zistiť cenníky jazykových škôl, ale náročné nájsť info o tom, koľko škola ponúka lektorovi. Na stránke profesia.sk som pre ukážku našla 2 aktuálne pracovné ponuky spolu s ponúkaným platom za hodinu a následne som ich porovnala so sumou, ktorú dané jazykovky uvádzajú na svojom webe ako cenu za kurz. Samozrejme, je rozdiel medzi skupinovými kurzami, dvojičkami, online, offline,… Určite by bolo zaujímavé urobiť detailné porovnanie, avšak pre zjednodušenie som si ako referenčný bod zvolila sadzby za on-line individuálky, ktoré trvajú 60 minút.

Výsledky

JAZYKOVKA A
  • Cenník online individuáliek na webe školy: 19-23 eur
  • Ponúkaný hodinový zárobok pre lektora: 8-15 eur

JAZYKOVKA B
  • Cenník online individuáliek na webe: 19-28 eur
  • Ponúkaný zárobok pre lektora: 10-13 eur

Z môjho mini prieskumu teda vyplynulo toto:

Zisk pre jazykovú školu je cca 42-65% z toho, čo študent zaplatí. Lektorovi ide zvyšná časť.

Pre doplnenie ešte uvediem, že obe jazykovky v inzeráte uviedli, že lektor musí mať živnosť a svoje služby bude fakturovať podľa počtu odučených hodín…

Čo na to povedať? Ja si myslím, že lektor je ten ťahúň, ktorý študentom dodáva najväčšiu hodnotu a preto práve on by mal dostať najviac. Ak je lektor slabý, ani ten najlepší benefit, aký jazykovka môže poskytnúť napr. v poskytnutí metodiky alebo v podobe školenia či workshopu z neho neurobí top lektora. A naopak, dobrý lektor väčšinou nepotrebuje teoretické workshopy, aby študentovi poskytol špičkové lekcie.

Vo všeobecnosti sa mi celkom páči napríklad prístup Broni Sobotku, ktorý transparentne uvádza, že vo svojom projekte Virtuální jazykovka si od lektorov angličtiny účtuje províziu vo výške 12% (info z 07/2021). Takáto provízia sa mi zdá úplne adekvátna, vzhľadom na to, že Broňa má vybudovaný youtube kanál, kredibilitu a kvalitný marketing. Na druhej strane, pokiaľ má lektor vášeň pre to, čo robí, a zároveň kreatívneho ducha a chuť profesne rásť, tak v skutočnosti žiadneho sprostredkovateľa nepotrebuje. 🙂 Záleží na každom jednotlivcovi.

Čo si myslia lektori?

Keď som sa lektorov spýtala na ich skúsenosti a názory, doslova mi vybuchol inbox. Otázka znela, koľko % by mala byť provízia pre jazykovú školu.

Lektori si myslia, že adekvátna provízia pre jazykovku je 10-30%.

Zdieľam sem aj pár konkrétnych skúseností, ktoré mi lektori napísali cez súkromné správy.

Já s jazykovkou spolupracuji jen s jednou a to je tak trochu nostalgie – měla jsem od nich svoje první klienty. Zkoušela jsem spolupracovat s jinými jazykovkami a prostě to nebylo ono. Málo peněz, podpora skoro žádná, podmínky naprosto šílené, pokuty ani nemluvím. Naštěstí jsem si od začátku hledala vlastní studenty, takže mě do nevýhodné spolupráce s jazykovkama nic netlačilo. Ale když člověk začíná a neví co a jak, tak se může snadno upsat k něčemu nevýhodnému. (Lucka)

Hodinovka v jazykovce stála 800, já dostala 300. Byla jsem na DPP a potom na IČO. Když jsem chtěla zvednout plat, aspoň o stovku, řekli mi, že ok. Ale dostanu i víc práce. Poděkovala jsem s odešla jsem. Učila jsem 25 hodin týdně. Smlouva byla nastavena ok. Jen já jsem si nedokázala spočítat, že 300 za hodinu není moc. Myslím si, že pokud to má člověk jako bokovku, tak si to ani neuvědomí, že 300 nejsou moc, že za ty dvě hoďky večer. Je to super přilepšení na kávu k vysokoškolskému životu. Ale já jsem měla po škole a mělo mě to živit.(Terka)

Ja dokonce zažila to, že jazykovka moje lekce prodávala za trojnásobek toho, co jsem dostala já… Ale byla to rozhodně z velké části moje chyba, neuměla jsem si to v těch 19 spočítat, abych si řekla o adekvátní cenu. Snad ano, já už dlouho s žádnou nespolupracuju a vlastně ten trh jazykovek moc nesleduju, takže věřím, že nějaké být můžou, ale sama zkušenost nemám. (Kateřina)

Já jsem se rozhodla osamostatnit na volnou nohu, když mi jeden oblíbený student posdílel, jak hrozne s ním jednala koordinátorka kurzu/zamestnankyně jazykovky. Doslova řekl “kdybys me neučila ty, tak už jsem z té vaši školy odešel”. V tu chvíli mi došlo, že to celé stojí a padá jen na lektorovi. Tahle škola (v Barcelone btw) si brala 60% a ještě mi ukončovala smlouvu (a tím i pojišteni) pokaždé, když se dele jak 2 týdny neučilo. (Bára)

Čo si myslia jazykovky?

Verím, že je fér, ak sa k takejto náročnej téme vyjadrí aj druhá strana, takže:

Samozrejme, racionálne je to nefér, ale pokiaľ jazykovka investuje do ľudí (čo u nás je) tak si treba uvedomiť, že má lektor tréningy ‚v cene‘, dodávane hodiny, relatívnu stabilitu (mimo leto, covid a pod), čiže dostáva hodiny, ak je dobrý/á, ma metodickú podporu, rady zdarma a nemusí naháňať neplatičov. Toto je osobná skúsenosť a nemám rád, keď lektor len pindá, neseriózne uči a vôbec si neuvedomí, čo dostáva gratis. (Tomáš)

Ne každý si však uvědomuje, že za každou jazykovkou je člověk, který platí daně, sociální a zdravotní. Platí nájem (v případě kamenné jazykovky). Stará se o akvízu nových studentů. Obstarává komunikaci se studenty od prvního do posledního kontaktu. Stará se o to, aby lektoři odváděli svou práci dobře a bylo jim ve spolupráci fajn (konzultace, porady, školení apod). A hromada dalších činností. Obecně je za tím spousta času a financí, které lektor často vůbec nevidí. (Míša)

Ako by to mohlo vyzerať?

Bára @tak_trochen_podcast sa so mnou podelila aj s pozitívnou skúsenosťou s jazykovkou @langonjazykyonline

Vede je skvela Jana Kochova, nadšenkyne do anglictiny a seberozvoje, takze pred navazanim spoluprace dostane lektor 4 hodinove skoleni, ve kterem predava cele sve online know how, nasbirane za 12 let online vyuky. Nutno podotknout, ze skoleni si lektor hradi sam!, ale ja z nej cerpam dodnes a nelituji ani koruny.
Po dobu spoluprace maji lektori pravidelna skoleni, podporu a tipy, jak pracovat se specifickymi klienty (disgrafici, nedoslychavi, casove vytizeni…) a cca 1x za pul roku si lektor dava 1-1 call s Janou, kde probiraji trable a uspechy.
Langon je taky hodne otevreny ruznym inovacim, takze je mozne se zucastnit tvz. Master mind, hodinoveho coworkingu na Skype, kde si kazdy pracuje na svem projektu, priprave na lekci, napadu… ale s podporou skupiny a na konci Master mind si ucastnici opet sdili, davaji feedback, atp.
Taky jsem pro ne delala obsah na IG a FB, kde ma clovek moznost uplatnit jakekoliv napady, prijit s novymy projekty nebo psat clanky pro blog a tim si privydelat.

Benefity:

moznost financniho rustu po zapracovani,

super podpora otevreneho tymu, skvela komunikace, neformalni atmosfera.

dobra prace ze strany jazykovky, kdy se snazi klienta a lektora spravne “matchovat”, aby si sedli i lidsky,

lektor ma moznost po ukazkove hodine klienta odmitnout.

lektor pracuje jen v hodinach; ktere si urci a tolik, kolik chce.

Záver

Myslím, že téma financií bude vždy vzbudzovať veľké emócie. Môj názor však je, že pokiaľ je lektor šikovný, bola by škoda, ak by ostal navždy v „komfortnej zóne“ jazykovej školy, alebo sprostredkovanej spolupráce. Síce sa nemusí starať o marketing a o priestory (ak učí osobne), má podporu a školenia, ale to je asi tak všetko. Podľa mňa tieto benefity výrazne zaostávajú za finančnou odmenou, ktorú lektor dostáva, ako aj obmedzeniami a limitmi, ktorý tento typ spolupráce poskytuje, ak sa na lektorské podnikanie pozeráme z dlhodobého hľadiska. Osobný brand je vždy len osobný brand.

Ak si lektorka a pracuješ pre jazykovku, časom narazíš na niekoľko limitov (ktoré Ti môžu/nemusia vadiť)
  • Finančný limit: Tvoje sadzby budú rásť iba do takej výšky, ako rastú sadzby Tvojho sprostredkovateľa. Oberáš sa o možnosť vytvoriť si vlastný niche a účtovať si vyššie sadzby, z ktorých 100% toho, čo platí študent, ide Tebe.
  • Obmedzené kariérne možnosti: Ak sa spoliehaš na sprostredkované spolupráce, aj keď si špičkou medzi lektormi, vo výsledku buduješ brand niekomu inému.
  • Nevýhodná stratégia: Ak Ti študentov dohadzuje agentúra či iný lektor, ktorý si berie províziu, tak síce máš „výhodu“ že sa nemusíš starať o marketing a brand, ALE: Spolupráca so študentami môže trvať aj 1-3 roky a vo výsledku platíš z každej odučenej lekcie províziu svojho sprostredkovateľovi. Aj keby to bolo len 50 kč či 2 eurá za lekcie, spočítaj si, koľko peňazí Ti takto „odtečie“ ročne. Neoplatí sa viac budovať si vlastnú značku? 🙂 Ak s tým chceš začať, možno práve tento kurz bude niečo pre TEBA.
Prečo si budovať svoj vlastný brand?

Ak pracuješ sama na seba a buduješ si osobný brand, získavaš na trhu kredibilitu a otvárajú sa pred Tebou nové možnosti a projekty, ktoré môžeš postupne realizovať a tak si vybudovať pasívny príjem a finančnú nezávislosť. Okrem toho, že si sama určujete svoje ceny a môžeš ponúkať VIP lekcie za VIP ceny, sa pred Tebou otvára paleta projektov, ktorým sa môžeš venovať.

  • mentoringy
  • videokurzy
  • platené webináre
  • krátkodobé niche kurzy
  • predaj materiálov pre lektorov
  • predaj materiálov pre študentov
  • atď.

PS: To, že si buduješ vlastnú značku, neznamená, že nemôžeš spolupracovať s inými lektormi. Pozor však, aby na nich nestál celý Tvoj príjem. Vyberaj si projekty, ktoré sú pre Teba zaujímavé a výhodné. Rovnocenné spolupráce sú tie najlepšie.

Ak cítiš, že chcete vziať svoje podnikanie v oblasti vzdelávania do vlastných rúk, je tu pre Teba podcast Lepší lektor. V každej epizóde s Tebou zdieľam tipy a zamyslenia z oblasti udržateľného kvalitného lektorstva.