Tip na lekcie jazyka: Minikonverzácie

Nedávno som do svojej ponuky lekcií zaradila službu, ktorá sa mi osvedčila, a preto by som Vám o nej rada napísala pár slov. Tou novinkou sú minikonverzačky. Prirodzene, nevynašla som koleso, veď konverzácie sú bežnou súčasťou lekcií jazyka. Tak v čom sú také špeciálne? 


Ako fungujú minikonverzácie v španielčine?

Minikonverzačky sú u mňa krátke, veľmi intenzívne lekcie (30-minútovky), počas ktorých sa so študentom zhovárame buď voľne, alebo na vopred dohodnutú tému. Rozpráva najmä študent, samozrejme.  

Ako robiť minikonverzácie na lekciách jazykov? Stručnú ochutnávku vám prezradím v nasledujúcich odsekoch tohto článku. Ak by ste sa do tejto témy chceli ponoriť hlbšie, v jednom z modulov môjho motivačno-transformačného programu Úspešný lektor sa konverzáciám venujem do hĺbky. Okrem osvedčených tipov v programe aj viac ako 100 konkrétnych, originálnych otázok, z ktorých sa dajú rozvíjať kreatívne, dlhé, obohacujúce debaty.

Adaptujte témy konverzácií študentovi na mieru


Mojich klientov vnímam ako kamarátov a vždy sa snažím vcítiť do ich psyché a odhadnúť, čo by ich mohlo baviť. Podľa toho vymýšľam témy, ktoré ich osobnostne rozvinú, zabavia, a, ak o to klient stojí, tak aj vyvedú z komfortnej zóny. Samozrejme, každý študent má možnosť sám navrhnúť tému, o ktorej sa chce rozprávať.  
Napríklad tento mesiac som mala intenzívnu reťaz minikonerzačiek s jednou mladou dámou (cca B1+) a pre ilustráciu (a možno inšpiráciu) načrtnem zopár tém, o ktorých sme sa bavili:  

  • filmové a seriálové priateľstvá  
  • obľúbené páry v umení  
  • sebarozvoj  búranie stereotypov 
  • knihy, ktoré by si mal každý prečítať – literatúra faktu

Dajte študentovi dostatočný priestor, chyby opravujte až na záver


Osvedčil sa mi systém, že pri minicharlas študenta neopravujem hneď, keď urobí chybu, ale robím si mentálne poznámky v hlave (či písané na papieri) a vždy na konci si s ním prejdem najčastejšie chyby, ktoré robí, prípadne ho naučím zaujímavé slová a frázy, ktorými obohatí svoju slovnú zásobu z danej témy. Minikonverzačky považujem za skvelý nástroj, pretože zintenzívnia študentov progres v jazyku a urobia kurz dynamickejším. 
Robím ich študentami od úrovne A2 a sú to doplnkové lekcie ku klasickým 60 či 90-minútovkám. Z praktického hľadiska sa konajú v iný deň ako bežná lekcia.  


A čo vy? Robievate špeciálne minikonverzačky, alebo uprednostňujete konverzácie ako súčasť bežnej lekcie?