Konverzačné lekcie a minikonverzácie sú prirodzenou súčasťou jazykovej výuky. Študentom prinášajú úžasný progres v hovorenom prejave a pre nás, lektorov, majú tiež množstvo výhod. V tomto článku s tebou zdieľam 8 tipov, ako robiť kvalitné konverzačné lekcie, ktoré budú tvoji študenti milovať.
Lekcie, ktoré študentovi prinesú skutočný progres
Napriek tomu, že konverzácie nie sú jadrová fyzika, na to, aby študenta naozaj posúvali, musia byť premyslené a zmysluplné. Ten najprirodzenejší spôsob konverzácii v španielčine, taliančine, angličtine či inom jazyku je spýtať sa študenta, čo robil cez víkend, čo ho momentálne teší, komentovať aktuálne dianie. Ak na úvod hodíš študentovi dobrú vykopávaciu otázku a chytí sa, prvých pár minút vytvorí na hodine komfortnú atmosféru a živnú pôdu pre hlavnú tému lekcie.
Sú lektori, ktorí uprednostňujú spontánne rozprávanie sa, iní majú radšej premyslenejšie témy. Zo skúsenosti za najlepšiu považujem kombináciu oboch metód. Pri prílišnej spontánnosti sa totiž témy opakujú a študent si nerozširuje slovnú zásobu, a naopak, prílišná organizovanosť môže pôsobiť únavne.
Najlepšia inšpirácia pre konverzačné lekcie
Zaujíma tvojho študenta psychológia, marketing, filmografia, exotické destinácie či iná téma? Skvelé! Môžeš mu pripravovať konverzačné hodiny práve na tieto témy. Štúdium jazyka je oveľa viac ako “len” gramatika a slovíčka. Kvalitné lekcie prinášajú študentovi aj kopu nových poznatkov z rôznych oblastí, radosť a rozvoj osobnosti. Najlepšie na tom je, že inšpirácia je všade navôkol. Nemusíš ju cielene hľadať, stačí, ak máš oči otvorené a keď k tebe príde nápad, zapíšeš si ho. Zbadála si na instagrame zaujímavý príspevok? Zaujala ťa myšlienka v podcaste, knihe či seriáli, ktorý aktuálne sleduješ? Skvelé, zapíš si ten nápad a potom na ňom skús postaviť konverzačnú hodinu. Najlepšie témy sú také, ktoré bavia aj študentov, aj teba ako lektorku. Čisto pre inšpiráciu, ja som sa v poslednej dobe so študentami rozprávala o dopamínovom pôste, štokholmskom syndróme, trapasoch na rande, machizme v latino kultúre, o etike stolovania a dokonca o tom, ako si vybrať bikini.
Autentické materiály, ktoré študenta nezahltia
Ak učíš začiatočníkov, zrejme si sa už stretla s učebnicovými materiálmi, ktoré boli trochu strnulé. Na druhej strane, autentické raw materiály zas bývajú príliš komplikované, špecifické, s dlhými vetami a spracovať ich do podoby, ktorá by bola pre študenta “skonzumovateľná” a pochopiteľná zaberá veľa času. Moja rada znie: Nakombinuj si učebnicové, vlastné a autentické materiály tak, aby tvojim študentom vyhovoali a prinášali úžitok. Ja napríklad mojim začiatočníkom A0-A1 vždy najskôr dám moje materiály, potom prídu na rad tie NE-autentické dialógy a články. Poslúžia super na to, aby si študent zvykol na jazyk. Následne študent dostane video či audio, ktoré je autentické. Síce mu nerozumie na 100%, možno ani na 50%, ale má prirodzený kontakt s jazykom, postupne si zvyká na rýchlejšie tempo rodených hovoriacich a akcenty, ktoré nie sú vždy čisté a moderátorsky zrozumiteľné.
Príprava je základ
Ak chceš, aby študenti vyťažili z lekcií čo najviac, pošli im pár dní pred konverzačnou lekciou materiály a aktivity na prípravou. Ja to robím takto: V Google dokumentoch nájdu moji študáci zadanie, v ktorom je väčšinou video, podcast či článok a krátke inštrukcie. Zväčša im dám 2-3 otázky na zamyslenie, ktoré súvisia s danou témou. Študenti sa môžu nad svojou odpoveďou v rámci prípravy zamyslieť, zapísať pár poznámok či vyhľadať slovíčka, ktoré budú chcieť na hodine použiť. Časť študentov si robieva aj textové prípravy, iní si len pozrú video bez ďalšej prípravy. Je skvelé, ak sa počas lekcií striedajú zábavné a ľahké témy s tými náročnejšími, pokojne aj filozofickejšími. Vyberaj témy tak, aby študentovi čo najviac ulahodili. Ak napríklad učíš niekoho nového, sleduj, na ktoré témy reagoval pozitívne, ktoré ho bavili a naopak, ktoré ho až tak nezaujali. Podľa toho prispôsobuj ďalšie. Nezabúdaj na sezónnosť a aktuálnosť.
Top tip: Slovné bingo
Študentovi môžeš z článku, podcastu či videa vybrať 5-10 relevantných slovíčok k téme (vhodných pre ich úroveň) a navrhnúť mu, aby ich priebežne skúsil použiť v konverzácii. Ak sa mu podarí použiť všetky, získa plusový bod a dobrý pocit. Pri tomto bingu však nejde len o bodíky, ale najmä o to, aby aktívne použil novú slovnú zásobu.
Recykluj materiály a adaptuj ich pre rôzne jazykové úrovne
Keď už máš inšpiráciu, priprav si aj viac tém, ktoré následne môžeš recyklovať. Je dobré, ak si každú tému spracuješ takým spôsobom, aby fungovala pre viac úrovní. Ak napríklad nájdeš super článok, nechaj ho v pôvodnej forme pre B2-C1, ale spracuj ho aj do jednoduchšej formy pre úrovne A2-B1. Prispôsob vykopávacie otázky či slovné bingo úrovni študenta a jeho záujmom. Podnikateľovi zrejme položíš iné otázky ako zamestnancovi, tínedžerke iné ako dospelej žene, mužovi iné ako žene, atď. Adaptovať “vykopávacie” otázky jednotlivým študentom na mieru Ti zaberie len chvíľku, prinesie to však veľký efekt.
Nechaj čo najviac rozprávať študenta
Určite si už bola na káve s človekom, ktorý 90% času kecal o sebe, či počula podcasty, v ktorých sa hosť nedostal k slovu. Sú ľudia, ktorý majú tzv. main character syndrome a debaty s nimi sú celé o nich. Ako lektorka si na toto dávaj pozor. Tvojou úlohou je profesionálne viesť študenta a dávať kurzu štruktúru, nie byť hlavnou protagonistkou lekcie. Študent ti platí za výsedky, ktoré s tebou získa, nechaj ho preto rozprávať čo najviac. Nič nepokazíš, pokiaľ sa budeš držať pravidla 80:20 (80% času rozpráva študent, zvyšok ty). Pridaj občas niečo svoje, otvor sa a ukáž svoju ľudskú stránku, ale buď empatická. Ľudia o sebe rozprávajú veľmi radi.
Neopravuj študenta hneď
Pri lekciách zameraných na konverzáciu nie je vhodné skákať študentovi do reči a opravovať mu každú chybu. Takýto prístup preruší jeho tok myšlienok a môže spôsobiť, že si prestane veriť. Študentove chyby si však poznač a na konci lekcie či po nej mu zhrň to najdôležitejšie. Môžeš tiež zapísať do zdieľaného dokumentu chybné tvary či frázy a nechať ho, aby si skúsil chybu sám opraviť.
Extra tip: zapisuj si aj to dobré. Ak študent použije dobrý slovný obrat a podobne, zapíš si to tiež a nezabudni ho pochváliť. Konkrétne chválenie pravdivého progresu je riadny jazykový ego-booster.
Kvalitne pripravené konverzačné lekcie majú mnoho výhod: zapájajú študentov a skutočne im prinášajú merateľný progres, šetria ti čas na prípravu vďaka recyklácii nápadov pre rôzne úrovne a v neposlednom rade bavia a mentálne stimulujú aj teba ako lektorku. Verím že ťa tento článok inšpiroval. Ak ťa lektorské témy zaujímajú, pridaj sa do komunity na instagram a dovoľ mi pozvať ťa k vypočutiu niektorej z epizód podcastu Lepší lektor.