Konverzačné lekcie a minikonverzácie sú prirodzenou súčasťou jazykovej výuky. Študentom prinášajú úžasný progres v hovorenom prejave a pre nás, lektorov, majú tiež množstvo výhod. V tomto článku s vami zdieľam 8 tipov, ako robiť kvalitné konverzačné lekcie, ktoré budú vaši študenti milovať.

Lekcie, ktoré študentovi prinesú skutočný progres

Napriek tomu, že konverzácie nie sú jadrová fyzika, na to, aby študenta naozaj posúvali, musia byť premyslené a zmysluplné. Ten najprirodzenejší spôsob konverzácii v španielčine, taliančine, angličtine či inom jazyku, je spýtať sa študenta, čo robil cez víkend, čo ho momentálne teší, komentovať aktuálne dianie. Ak na úvod položíte študentovi dobrú vykopávaciu otázku a chytí sa, prvých pár minút vytvorí na hodine komfortnú atmosféru a živnú pôdu pre hlavnú tému lekcie.

Sú lektori, ktorí uprednostňujú spontánne rozprávanie sa, iní majú radšej premyslenejšie témy. Zo skúsenosti za najlepšiu považujem kombináciu oboch metód. Pri prílišnej spontánnosti sa totiž témy opakujú a študent si nerozširuje slovnú zásobu, a naopak, prílišná organizovanosť môže pôsobiť príliš školsky, skostnatene a vyčerpávajúco.

Najlepšia inšpirácia pre konverzačné lekcie

Zaujíma vášho študenta psychológia, marketing, filmografia, exotické destinácie či iná téma? Skvelé! Môžete mu pripravovať konverzačné hodiny práve na tieto témy. Štúdium jazyka je oveľa viac ako “len” gramatika a slovíčka. Kvalitné lekcie prinášajú študentovi aj kopu nových poznatkov z rôznych oblastí, radosť a rozvoj osobnosti. Najlepšie na tom je, že inšpirácia je všade navôkol. Vy ako lektor(ka) ju nemusíte cielene hľadať, stačí, ak máte oči otvorené a keď k vám príde nápad, zapíšete si ho. Zbadali ste na instagrame zaujímavý príspevok? Zaujala váš myšlienka v podcaste, knihe či seriáli, ktorý aktuálne sledujete?  Skvelé, zapíte si ten nápad a potom na ňom skúste postaviť konverzačnú hodinu. Najlepšie témy sú také, ktoré bavia aj študentov, aj vás ako lektorka. Čisto pre inšpiráciu, ja som sa v poslednej dobe so študentami rozprávala o dopamínovom pôste, štokholmskom syndróme, trapasoch na rande, machizme v latino kultúre, o etike stolovania a dokonca o tom, ako si vybrať bikini.

Autentické materiály, ktoré študenta nezahltia

Ak učíšte začiatočníkov, zrejme ste sa už stretli s učebnicovými materiálmi, ktoré boli trochu strnulé. Na druhej strane, autentické raw materiály zas bývajú príliš komplikované, špecifické. Obsaujú dlhé súvetia a spracovať ich do podoby, ktorá by bola pre študenta “skonzumovateľná” a pochopiteľná, zaberá veľa času. Moja rada znie: Nakombinujte si učebnicové, vlastné a autentické materiály tak, aby vašim študentom vyhovovali a prinášali úžitok. Ja napríklad mojim začiatočníkom A0-A1 vždy najskôr dám moje materiály, potom prídu na rad tie NE-autentické dialógy a články. Poslúžia super na to, aby si študent zvykol na jazyk. Následne študent dostáva videá či audiá, ktoré sú plne autentické a obsahujú slang a hovorové frázy. Síce im nerozumie na 100%, možno ani na 70%, ale má prirodzený kontakt s jazykom, postupne si zvyká na rýchlejšie tempo rodených hovoriacich a akcenty, ktoré nie sú vždy čisté a moderátorsky zrozumiteľné.

Príprava je základ 

Ak chcete, aby študenti vyťažili z lekcií čo najviac, pošlite im pár dní pred konverzačnou lekciou  materiály a aktivity na prípravu. Ja to robím takto: V Google dokumentoch nájdu moji študáci zadanie, v ktorom nájdu väčšinou video, podcast či článok a krátke inštrukcie. Zvyknem im dať 2-3 otázky na zamyslenie, ktoré súvisia s danou témou. Študenti sa môžu nad svojou odpoveďou v rámci prípravy zamyslieť, zapísať pár poznámok či vyhľadať slovíčka, ktoré budú chcieť na hodine použiť. Časť študentov si robieva aj textové prípravy a radi si svoje odpovede napíšu formou poznámok, iní si len pozrú video bez ďalšej prípravy. Je skvelé, ak sa počas lekcií striedajú zábavné a ľahké témy s tými náročnejšími, pokojne aj filozofickejšími. Vyberajte témy tak, aby študentomčo najviac ulahodili. Je prirodzené, že istú dobu trvá, kým študenta spoznáte a budete mu vedieť presne ulahodiť. Chce to len čas. Ak napríklad učíte niekoho nového, sledujte, na ktoré témy reagoval pozitívne, ktoré ho bavili a naopak, ktoré ho až tak nezaujali. Podľa toho prispôsobujte ďalšie.  Tip: Nezabúdajte na sezónnosť a aktuálnosť.

Top tip: Slovné bingo

Študentovi môžete z článku, podcastu či videa vybrať 5-10 relevantných slovíčok k téme (vhodných pre ich úroveň) a navrhnúť mu, aby ich priebežne skúsil použiť v konverzácii. Ak sa mu podarí použiť všetky, získa plusový bod a dobrý pocit. Pri tomto bingu, samozrejme, nejde len o dobrý pocit zo získaných bodákov, ale najmä o to, aby bol nútený aktívne a hravo použiť novú slovnú zásobu.

Recyklujte materiály a adaptujte ich pre rôzne jazykové úrovne

Keď už máte inšpiráciu, pripravte si aj viac tém, ktoré následne môžete recyklovať. Je dobré, ak si každú tému spracujete takým spôsobom, aby fungovala pre viac úrovní. Ak napríklad nájdete super článok, nechajte ho v pôvodnej forme pre B2-C1, ale spracujte ho aj do jednoduchšej formy pre úrovne A2-B1. Prispôsobte vykopávacie otázky a výber slov do binga úrovni študenta a jeho záujmom. Podnikateľovi zrejme položíte iné otázky ako zamestnancovi, tínedžerke iné ako štyridsiatničke, mužovi iné ako žene, atď.  Adaptovať “vykopávacie” otázky jednotlivým študentom na mieru vám zaberie len chvíľku, prinesie to však veľký efekt. 

Nechajte čo najviac rozprávať študenta

Určite ste už bola na káve s človekom, ktorý 90% času kecal o sebe, alebo ste počuli podcasty, v ktorých moderátor nepustil svojho hosťa k slovu. Sú ľudia, ktorý majú tzv. main character syndrome a debaty s nimi sú celé o nich.  One (wo)man show. Ako lektor si na toto dávajte pozor. Vašou úlohou je profesionálne viesť študenta a dávať kurzu štruktúru, nie byť hlavným protagonistom lekcie. Študent ti platí za výsedky, ktoré s vami získa a za dobrý pocit zo seba, nechajte ho preto rozprávať čo najviac. Nič nepokazíte, pokiaľ sa budete držať pravidla 80:20 (80% času rozpráva študent, zvyšok vy). Pridajte občas niečo svoje, otvorte sa a ukážte svoju ľudskú stránku, ale buďte empatickí. Ľudia o sebe rozprávajú veľmi radi, tak im to treba dopriať.

Neopravujte študenta hneď

Pri lekciách zameraných na konverzáciu nie je vhodné skákať študentovi do reči a opravovať mu každú chybu. Takýto prístup preruší jeho tok myšlienok a môže spôsobiť, že si prestane veriť. Študentove chyby si však poznačte a na konci lekcie či po nej mu zhrňte to najdôležitejšie. Môžete tiež zapísať do zdieľaného dokumentu chybné tvary či frázy a nechať ho, aby si skúsil chybu sám opraviť. Ja pre tieto účely používam klasický textový súbor na Google Drive. Každý študent má ten svoj a v ňom zapísané poznámky z každej hodiny.

Extra tip: zapisujte si aj to dobré. Ak študent použije dobrý slovný obrat a podobne, zapíšte si to tiež a nezabudnite ho pochváliť. Lebo naozaj nejde o to, aby ste na konci hodiny komentovali len chyby. Konkrétne chválenie dobrých vecí a pravdivého progresu je úžasný jazykový ego-booster.

Kvalitne pripravené konverzačné lekcie majú mnoho výhod: zapájajú študentov a skutočne im prinášajú merateľný progres, šetria vám čas na prípravu vďaka recyklácii nápadov pre rôzne úrovne a v neposlednom rade bavia a mentálne stimulujú aj vás ako lektorku/lektora. Verím že vás tento článok inšpiroval. Ak vás podobné témy zaujímajú, pridajte sa do komunity na instagrame a dovoľte mi pozvať vás k vypočutiu niektorej z epizód podcastu Lepší lektor.