Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký jazyk používate s vašimi klientami? A teraz nemyslím cudzí jazyk, ktorý vyučujete.
Spôsob, akým komunikujete, hovorí veľa o tom, ako si vážite druhých ľudí, aj samých seba. Vždy ma pichne pri srdci, keď počujem, že niekto začne svoju požiadavku slovami: „Prepáč, že ťa otravujem“.
Ospravedlňovať sa za svoje potreby, požiadavky, nastavené hranice či emócie je znakom nízkej sebahodnoty.
Ako vám znie toto:
- Prepáč, že meškám.
- Prepáč, že odpisujem neskôr.
- Prepáč, ale už nemám voľný termín.
- Prepáč, že ťa otravujem, mohol by si mi napísať referenciu?
- Prepáč, ale asi si mi zabudol uhradiť faktúru.
A ako vám znie toto:
- Ďakujem za tvoju trpezlivosť.
- V tom čase neučím, ale čo keby som ti poslala e-lekciu?
- Vopred ti ďakujem za referenciu.
- Pomôžeš mi ňou získať dobrých študentov.
- Teším sa, že mi pomáhaš.
- Bola by som vďačná, ak by si rešpektoval moje obchodné podmienky.
Slušnosť, úprimnosť a asertívnosť budú vždy lepšou voľbou ako martýrstvo, vymyslené dôvody či odmlčanie sa.
Hoci komunikujete tú istú vec, tón a citlivo zvolené slová dokážu veľmi ovplyvniť celkové znenie vašej správy. Skúste na začiatok vo svojich vyjadreniach nahradiť slovo „prepáč“ slovom „ďakujem.“ Uvidíte, že vaša komunikácia sa posunie na elegantnejšiu úroveň.