Ako komunikovať so študentami?

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aký jazyk používate s vašimi klientami? A teraz nemyslím cudzí jazyk, ktorý vyučujete.


Spôsob, akým komunikujete, hovorí veľa o tom, ako si vážite druhých ľudí, aj samých seba. Vždy ma pichne pri srdci, keď počujem, že niekto začne svoju požiadavku slovami: „Prepáč, že ťa otravujem“.

 
Ospravedlňovať sa za svoje potreby, požiadavky, nastavené hranice či emócie je znakom nízkej sebahodnoty.

Ako vám znie toto:

  • Prepáč, že meškám.
  • Prepáč, že odpisujem neskôr.
  • Prepáč, ale už nemám voľný termín.
  • Prepáč, že ťa otravujem, mohol by si mi napísať referenciu?
  • Prepáč, ale asi si mi zabudol uhradiť faktúru.


A ako vám znie toto:

  • Ďakujem za tvoju trpezlivosť.
  • V tom čase neučím, ale čo keby som ti poslala e-lekciu?
  • Vopred ti ďakujem za referenciu.
  • Pomôžeš mi ňou získať dobrých študentov.
  • Teším sa, že mi pomáhaš.
  • Bola by som vďačná, ak by si rešpektoval moje obchodné podmienky.

Slušnosť, úprimnosť a asertívnosť budú vždy lepšou voľbou ako martýrstvo, vymyslené dôvody či odmlčanie sa. 
Hoci komunikujete tú istú vec, tón a citlivo zvolené slová dokážu veľmi ovplyvniť celkové znenie vašej správy. Skúste na začiatok vo svojich vyjadreniach nahradiť slovo „prepáč“ slovom „ďakujem.“ Uvidíte, že vaša komunikácia sa posunie na elegantnejšiu úroveň.